Regler för bostadskö

Så fort du har registrerat dig som kund hos oss så hamnar du i vår bostadskö och du börjar samla köpoäng. Alla våra lediga bostäder presenteras här på vår hemsida.

Marknadsplats Torget

På marknadsplatsen Torget presenteras våra lediga bostäder som du söker med dina köpoäng. Här ligger alla objekt publicerade i fem dagar och under den tiden kan du anmäla intresse.

Intresseanmälan

När du har hittat en bostad som du tycker om är det dags att lämna en intresseanmälan. Det gör du genom att logga in på Mina Sidor eller genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Vilken plats du får i kön beror på hur många köpoäng du har. Det håller systemet reda på med automatik. Den som har flest köpoäng hamnar längst upp i kön. Du kan ha totalt tre intresseanmälningar samtidigt.

När intresseperioden är slut kommer ett erbjudande att skickas ut.

Erbjudande

De fem med högst köpoäng som anmält intresse får ett erbjudande. När du har fått ett erbjudande är det viktigt att du går och tittar på bostaden innan du lämnar ditt svar till oss. Med erbjudandet får du det telefonnummer som du ska ringa för att gå på visning. När du tittat på bostaden måste du tacka ja eller nej till erbjudandet. Du kan tacka ja till tre samtida erbjudanden.

Om du tackar nej fem gånger, eller inte svarar alls tre gånger, på erbjudanden under en tolvmånadersperiod spärras din möjlighet att lämna fler intresseanmälningar. Vid fem nej-svar tar systemet automatiskt bort spärren efter sex månader. Vid tre ej-svar tar systemet bort spärren automatiskt efter tolv månader.

Bostaden går till den som har flest köpoäng och har tackat jag till erbjudandet och som uppfyller våra grundkrav.

Om alla fem som fått erbjudande tackar nej skickas erbjudanden till nästa fem av de som lämnat intresseanmälan och fortsätter så tills bostaden är uthyrd.

När du fått lägenhet

När du blivit tilldelad en lägenhet hos oss så nollas dina köpoäng och du spärras från att söka nytt boende under nio månader, det betyder att du måste bo i din lägenhet i ett år innan du kan byta till en annan lägenhet hos oss. Under den tiden samlar du självklart nya köpoäng men du kan inte anmäla intresse på ny bostad förrän nio-månaders-spärren är borta.

Aktiveringskrav

Enligt den nya dataskyddsförordningen finns numera lagkrav på ett aktivt samtycke från dig som kund för att vi ska kunna fortsätta spara dina uppgifter. Dessa samlar vi in genom aktiveringskravet. Det innebär att du som sökande måste logga in på Mina Sidor minst en gång per år för att behålla dina köpoäng och stå kvar som sökande i vår bostadskö. annars förlorar du dina köpoäng och ditt konto blir raderat.

Det skickas ut påminnelse om att ditt konto är på väg att bli inaktiverat/raderat hos oss 30 dagar innan datumet för inaktivering/radering inträffar. Därför är det mycket viktigt att du har rätt kontaktuppgifter på Mina Sidor då påminnelsen skickas ut via mejl. Även om du inte får någon påminnelse så är det ditt ansvar att hålla din kundanmälan aktiv genom att logga in på Mina Sidor minst en gång om året.

Det finns tre olika kundkategorier hos oss och lite beroende på vilken kategori du tillhör så fungerar det på lite olika sätt.

  • Extern sökande, alltså du som inte redan bor hos oss, och står i kö – måste logga in minst en gång per år annars raderas kontot.
  • Boende hos oss och som står i kö – måste logga in minst en gång per år, annars förloras köpoängen. Men även om köpoängen raderas så finns kontot kvar för att du ska kunna använda funktionerna på “Mina sidor”.
  • Boende hos oss och som inte står i kö – måste inte logga in utan har kontot kvar så länge avtalsrelation med Mariehus finns för att du ska kunna använda “Mina sidor”-funktionerna.

Har du frågor?

För mer information så ta kontakt med Eric Svensson på telefon 0501-686 16 eller skicka ett mejl till Eric.

Dela
Senast uppdaterad 11 mars, 2024 av Maria Andersson