Aktiveringskrav

Enligt den nya dataskyddsförordningen finns numera lagkrav på ett aktivt samtycke från dig som kund för att vi ska kunna fortsätta spara dina uppgifter. Dessa samlar vi in genom aktiveringskravet. Det innebär att du som sökande måste logga in på Mina Sidor minst en gång per halvår för att behålla dina köpoäng och stå kvar som sökande i vår bostadskö. Annars förlorar du dina köpoäng och ditt konto blir raderat.

Det finns tre olika kundkategorier hos oss och lite beroende på vilken kategori du tillhör så fungerar det på lite olika sätt.

  • Extern sökande, alltså du som inte redan bor hos oss, och står i kö – måste logga in minst en gång per halvår annars raderas kontot.
  • Boende hos oss och som står i kö – måste logga in minst en gång per halvår, annars förloras köpoängen. Men även om köpoängen raderas så finns kontot kvar för att du ska kunna använda funktionerna på “Mina sidor”.
  • Boende hos oss och som inte står i kö – måste inte logga in utan har kontot kvar så länge avtalsrelation med Mariehus finns för att du ska kunna använda “Mina sidor”-funktionerna.

Det skickas ut påminnelse om att ditt konto är på väg att bli inaktiverat/raderat hos oss 30 dagar innan datumet för inaktivering/radering inträffar. Därför är det mycket viktigt att du har rätt kontaktuppgifter på Mina Sidor då påminnelsen skickas ut via mejl. Även om du inte får någon påminnelse så är det ditt ansvar att hålla din kundanmälan aktiv genom att logga in på Mina Sidor minst en gång var sjätte månad.

Dela
Senast uppdaterad 15 juni, 2021 av Maria Andersson